Ședință Consultativă a membrilor AOPD privind accesul la medicamente și dispozitive medicale compensate și programele de educație parentală: progrese și provocări
Pe 17 decembrie, Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități (AOPD) a organizat o ședință de consultare privind implementarea politicilor publice legate de accesul la medicamente și dispozitive medicale compensate, precum și de evaluare a provocărilor în implementarea programelor de educație parentală. Evenimentul a reunit reprezentanți ai organizațiilor membre și experți din diverse sectoare pentru a monitoriza progresul și a identifica provocările cu care se confruntă persoanele cu dizabilități.
Accesul la medicamente și dispozitive medicale compensate
Lipsa informațiilor despre dreptul de a beneficia de medicamente compensate, dificultățile de deplasare pentru a le accesa și disponibilitatea redusă a dispozitivelor medicale sunt principalele bariere cu care se confruntă persoanele cu dizabilități. Potrivit unui sondaj inclus în raportul de monitorizare, doar 28% dintre cei 162 de respondenți au declarat că au beneficiat de astfel de dispozitive. În plus, peste jumătate dintre respondenți (58%) nu cunosc despre existența sistemului digital „eRețeta”, ceea ce evidențiază necesitatea unor campanii mai eficiente de informare.
Aceste date au fost incluse în raportul realizat de AO „Inclusiv EU”, organizație membră a AOPD, care monitorizează aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 106/2022 referitoare la prescrierea și eliberarea medicamentelor și dispozitivelor medicale.
Accesul la programele de educație parentală
Gradul scăzut de implementare a programelor de educație parentală contribuie la provocări semnificative cu care se confruntă părinții care cresc și educă copii cu dizabilități. Deși există inițiative legislative care susțin educația parentală, transpunerea și funcționarea lor este insuficientă. Majoritatea acțiunilor realizate și progreselor realizate din cadrul programelor a fost datorită organizațiilor societății civile, ceea ce nu asigură sustenabilitatea acestor intervenții.
Asigurarea accesului echitabil la programele de educație parentală familiilor din diferite medii este o altă provocare majoră. Programele sunt, în mare parte, concentrate în zonele urbane, iar familiile din mediul rural, inclusiv cele vulnerabile întâmpină bariere, cum ar fi lipsa transportului, imposibilitatea de a asigura supravegherea copiilor pe durata sesiunilor din cadrul programului de educație parentală.
Cu toate acestea, în procesul de monitorizare a programelor de educație patentată a identificat următoarele progrese. În ultimii ani, programele de educație parentală au devenit mai diverse, iar interesul părinților pentru consiliere psihologică și nevoia pentru sprijin specializat este în creștere.
Aceste concluzii sunt reflectate în raportul de monitorizare a implementării obiectivului specific 3.1 a Planului de acțiuni privind implementarea Programului național pentru protecția copilului pe anii 2022- 2026 aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 347/2022, realizat de către Asociația Obștească „Prietena Mea” ca organizație membră a AOPD.
Pentru a îmbunătăți situația actuală, participanții la ședință au propus:
- Dezvoltarea unui cadru legislativ consolidat pentru educația parentală.
- Implementarea unor programe naționale de instruire și sensibilizare.
- Extinderea accesului la medicamente compensate prin modernizarea infrastructurii și digitalizarea serviciilor.
Evenimentul a subliniat necesitatea unei colaborări intersectoriale și a implicării active a autorităților, organizațiilor nonguvernamentale și comunităților pentru a asigura o schimbare reală și durabilă.
Activitatea este realizata în cadrul proiectului ,,Parteneriate locale și implicare națională pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități”, realizat cu suportul financiar al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare și Suediei prin intermediul Fundației Est-Europene.